Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læs den pædagogisk læreplan

Pædagogiske læreplan, Rødovre Kommune 2023-2024
 

Børnehuset Kæret
 

Indholdsfortegnelse

1.    Indledning
2.    Pædagogisk Profil/beskrivelse af dagtilbud
3.    Det pædagogiske grundlag og det brede læringssyn
3.1.    Børnesyn
3.2.    Dannelse og børneperspektivet
3.3.    Leg
3.4.    Læring
3.5. Børnefælleskaber
4.    Pædagogiske læringsmiljøer
5.    Særlig fokuserede indsatser for dagtilbuddet i perioden 2023 til 2024
6.    Forældresamarbejdet    10
6.1.    Samarbejde med Forældrebestyrelsen
6.2.    Det brede forældresamarbejde
7.    Børn i udsatte positioner
8.    Overgange
9.    Lokalsamfundet
10.    Evalueringskultur (dokumentation)

1.    Indledning

I Rødovre arbejder vi med ”højkvalitet” i dagtilbuddene. En styrket pædagogisk læreplan skal understøtte dagtilbuddets arbejde med hele tiden at sikre og udvikle høj kvalitet i kommunens dagtilbud. 
For at sikre kvalitet i et dagtilbud ved vi, at en række parametre spiller ind. Vi stræber således efter en række kriterier.

Det gode dagtilbud kendetegnes bl.a. ved:
•    Tæt forældresamarbejde med udgangspunkt i barnets udviklingsmuligheder.
•    At gode læringsmiljøer er til stede hele dagen. Læringsmiljøer forstås som det der er i relationerne, indretningen, de pædagogiske aktiviteter og rutinesituationer. 
•    Det pædagogiske personale tager ansvar for fællesskabet og det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse. 
•    Det pædagogiske personale sikrer børns deltagelsesmuligheder. Både når det er let, og når det er svært for barnet.
•    Det pædagogiske personale sikrer fordybelse ved at organisere børnene i mindre grupper, men også med afsæt i hvad børnene viser de gerne vil. 
•    Faglig ledelse, der stiller krav til personale, forældre og børnene i sit nærvær, og som systematisk skaber rum for evaluering, til udvikling. 
•    At der arbejdes systematisk evaluerende med afsæt i gode processer for alle børn.
•    At der arbejdes på brede læringsfællesskaber gennem hele dagen.
•    At det pædagogiske personale tager afsæt i, at barnets læring og udvikling er afhængig af den ramme barnet tilbydes.
•    At udvikling for barnet afhænger af den forventning barnet mødes med.
•    At det pædagogiske personale hele tiden tager afsæt i den aktuelle børnegruppe, for at sikre børnenes perspektiv.
Vi tager afsæt i en lang række af parametre, når vi taler om læring i Rødovre kommune. Særligt kan her fremhæves, at vi med respekt søger at skabe sammenhæng mellem det strukturerede, det spontane, overgange i barnets liv, samt rutiner som oplagte læringsmuligheder.

2.    Pædagogisk Profil/beskrivelse af dagtilbud

Børnehuset Villa Kulla slog dørene op for de første børn i januar 2020. Vi er normeret til 48 vuggestuebørn og 80 børnehavebørn, og er fordelt på to etager. Vuggestuen har fire stuer på 1. sal, og børnehaven har ligeledes fire stuer i stueetagen.

Vi har et mål om at have en fordeling af uddannede/ikke-uddannede på 70/30 i Rødovre kommune, som er vores klare prioritering når vi ansætter nyt personale. Vores personalegruppe er mangfoldig, hvilket giver en god dynamik og bred kulturel forståelse. Dette understøttes også at husets placering, da vi ligger i et område med tæt boligbyggeri, og børnegruppen også afspejler det mangfoldige område, vi er placeret i.

Vores hus er nybygget i 2019 og har vi gode og indbydende rammer. Husets indretning bærer præg af et fokus på legezoner og at skabe rum der er bygget op af moduler, og huset har derfor en dynamisk indretning, der gør det muligt at skabe nye legerum alt efter hvad dagen bringer.

Ud over stuerne og fællesarealer, har vi et stort industrikøkken, med tilhørende Café. I køkkenet har vi to ansatte som har en professionsbachelor i ernæring og sundhed, der hver dag laver sund, nærende og velsmagende mad. Derudover har vi sølvmærket i økologi og laver det meste mad fra bunden. Vi gør meget ud af at dele billeder og aktiviteter fra køkkenet, på vores Instagram:” villakulla2610 ”, hvor der næsten dagligt lægges billeder op, til de der er interesserede.

Omkring os ligger mange grønne arealer og legepladser som vi jævnligt benytter os af. Ligeledes er vi tæt på byggelegeplads, en anlagt sø og høns, hvilket vi gør stor brug af, samt det at skabe kendskab til nærområdet.

I Børnehuset Villa Kulla arbejder vi målrettet med pædagogik, leg og læring ved at skabe sammen-hæng mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes udvikling.

Vi er optaget af at følge børnenes spor og vi arbejder med bevidstheden om, at alle børn er naturligt nysgerrige, og lærer gennem positive relationer til os og børnefællesskabet. Vi bruger hertil vores viden omkring børns læring og udvikling, til at understøtte børnene i zonen for nærmeste udvikling. Derudover har vi fokus på selvhjulpenhed og er bevidste om at hver gang vi gør noget for barnet, som det selv kan mestre, så fratager vi en udviklingsmulighed for barnet

Vi er af den overbevisning at alle drager gavn af at vi er tydelige omkring sproget og kommunikation, derfor benytter vi os også af piktogrammer og billeder der tydeligt viser hvad de forskellige ting er og dertil kan være pejlemærker når man er ved at udvikle sit sprog.

3.    Det pædagogiske grundlag og det brede læringssyn

I Børnehuset Villa Kulla arbejder vi med at skabe det gode børneliv, hvor det at være barn har en værdi i sig selv, og i børnelivet skal der være plads, tid og ro til at være barn. Udgangspunktet er, at alle børn trives og udvikler sig, når de:
- har passende udfordringer
- ser mening
- oplever anerkendelse
- er i forpligtende social samhørighed
- befinder sig i rummelige og givende fællesskaber.

Vi har et tæt samarbejde med småbørnsteamet som består af psykolog, fysioterapeut, ergoterapeut, og tale-hørekonsulent. Teamet har som formål at understøtte og udvikle pædagogisk praksis omkring personalet, og børnegruppen, og kommer i huset flere gange årligt.

 

Billedet af institutionens pædagogiske grundlag og det brede læringssyn

3.1.    Børnesyn

Vores børnesyn tager udgangspunkt i, at det at være barn har en værdi i sig selv. 
Vi ser børnene som kompetente og selvstændige individer, der alle har ret til medbestemmelse og at opleve at de har en demokratisk stemme.

Vi værner om det gode børneliv, hvor der er plads, tid og ro til at være barn. I personalegruppen giver vi nærvær, omsorg og tryghed, så vi kan skabe rammer der giver børnene mulighed for at kunne lære og udvikle sig. Vi forsøger hermed at skabe en balance mellem individ og fællesskab, og herigennem et fokus på at disse har en gensidig indvirkning på hinanden.

Vi arbejder ud fra tilgangen at børn gør det der giver mening for dem i situationen, det vil sige vi sørger for at barnet føler sig set og forstået, uanset situationen.

Derfor værner vi om det enkelte barns ret til at være barn og til at udvikle sig i eget tempo. Vi har fokus på at drage omsorg for børnene og samtidig stimulere og udfordre dem for at understøtte deres trivsel, læring og udvikling.

Således kommer børnesynet til udtryk i vores pædagogiske praksis i arbejdet med 0-6 årige: 
•    Vi møder hver dag barnet med nærhed ved at have øjenkontakt, være tilgængelig i børnehøjde og være opmærksom på barnets behov. 
•    Vi bruger vores krop til at yde både fysisk og psykisk omsorg, så barnet mærker nærhed og tryghed. 
•    Vi møder barnet med passende udfordringer. 
•    Vi accepterer den legitime perifere deltagelse. 
•    Vi har fokus på det enkelte barns behov og forcer, og understøtter dette ind i børnefællesskabet. 
•    Vi arbejder bevidst med at skabe gruppetilhørsforhold til barnets stue/gruppe/hus/afdeling.

3.2.    Dannelse og børneperspektivet

I Børnehuset Villa Kulla inviterer vi børnene til at deltage aktivt i hverdagen, så barnet kan være med til at skabe læring og samtidig erhverve sig demokratisk forståelse. Vi medtænker derfor dannelse, ligestilling og demokrati ind i vores pædagogiske praksis, så børnene oplever at have indflydelse på dagens aktiviteter.

Her tænkes der på hverdagens valg, hvor vi tilbyder børnene nogle aktiviteter som de i fællesskab kan vælge imellem. Dette gør vi med fokus om at give børnene en form for rettesnor når de skal orientere sig i en global verden, som et hensynsfuldt, kritisk og demokratisk menneske.

I en hverdag præget af meget voksenstyring mener vi det er vigtigt at anerkende at børn har brug for at have en form for medbestemmelse. Dette kan være svært inden for småbørnsområdet, derfor er dette noget der kommer til udtryk i legesituationer og tid med aktiviteter inde og ude. Her kan børnene selv have indflydelse, og medbestemmelse på hvilken af de opstillede aktiviteter de ønsker at være deltagende i.

I Børnehuset Villa Kulla kommer børneperspektivet i vores pædagogiske praksis til udtryk på følgende måder: 
•    Vi giver barnet udtryksmuligheder bl.a. gennem brugen af konkreter. 
•    Vi lader børnene deltage i oprydning, af- og påklædning, dække bord, osv. 
•    Vi lytter til, hvad børnene er optagede af. 
•    Vi hører, ser og anerkender barnets initiativ. 
•    Vi tager ansvar for, hvornår børnene har valg. 
•    Vi hjælper børnene med at sætte ord på deres oplevelser. 
•    Vi anerkender børnenes følelser og giver plads til, at børnene kan udtrykke sig og sine behov.

3.3.    Leg

Vi ser at leg har en værdi i sig selv. Børns evne til at mestre lege kan have betydning for hvordan barnet fungerer i børnefællesskabet. Derfor søger vi at understøtte og udvikle børnenes mestringsstrategier i legesituationer. Leg fremmer blandt andet fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. Vi har derfor leg som en gennemgående del af dagligdagen.

Leg kan være flere ting og vi har derfor fokus på to rammesætninger for legen.

Den første er den spontane og selvorganiserede leg, da denne er grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling. Denne type leg ville Dion Sommer kalde ”den frie leg”. Det er her at den lystprægede leg opstår, der er ingen mål eller ydre hensigt med denne leg, kun at børnene får lov til at være nysgerrige og lære igennem egne opdagelser og undersøgelser i fællesskab med andre (Sommer, 2015:68-69). Derfor anerkender, rummer og respekterer vi denne type leg i hverdagen.

Den anden er den vejledte leg, der kan tage udgangspunkt i et samarbejde mellem børn og voksne sammen reflekterer over, hvordan legen kan udvikle sig. Det kan også være at den voksne ”iscenesætter” en leg, det er her de voksne vejleder, stiller åbne spørgsmål eller på anden måde er undersøgende i samspil med børnene. Vi arbejder med pædagogiske legeaktiviteter, med fokus på at alle skal kunne deltage og samtidig tage hensyn til dagens gang. Disse legeaktiviteter åbner også for muligheden for at inddrage de børn, der eventuelt kunne stå uden for legen. Det skal hertil nævnes at vi også tit benytter denne type leg, når fokus er at styrke specifikke børns legerelationer eller har en anden pædagogisk agenda, hvor vi har brug for et læringsrum hvor der, Jævnfør Sommer, er bedste forudsætninger for at børnene lærer gennem egne erfaringer (Sommer, 2015:68-69).

3.4     Læring

I Børnehuset Villa Kulla ser vi læring som en dynamisk proces, hvor barnet lærer i samspil med omverdenen og menneskerne omkring. Vi definerer læring bredt og ser dette ske f.eks. igennem leg, relationer, planlagte aktiviteter, udforskning af naturen og mange flere. Målet med læring er at fremme børnenes kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling og forståelse.

Vi ved at børn lærer ved at udforske med krop og sanser, undre sig og stille spørgsmål og samtidig blive mødt af spørgsmål og udfordringer. De lærer gennem kommunikation, sociale interaktioner, ved at opleve nyt og ved at kunne bidrage til at finde kreative løsninger på udfordringer i de sammenhænge de indgår i.

Vi fremmer denne læring ved at turde at lade børnene begå fejl og skabe mulighed for at de kan slippe fantasien løs. Derfor har vi som mål, at skabe et inddragende, mangfoldigt og trygt læringsmiljø, der netop kan danne grobund for læringen og samtidig kan understøtte børnenes emotionelle og kognitive udvikling.

Når vi målrettet arbejder med læring, er den pædagogiske praksis baseret på en legende og eksperimenterende tilgang, for at læringens indhold og form giver mening for børnene.

Det pædagogiske læringsmiljø skal være til stede hele dagen, derfor kommer dette til udtryk både i legesituationer, rammesatte aktiviteter og spontane aktiviteter. Det kommer også til udtryk i vores daglige rutiner, som eksempelvis bleskift, frokost, oprydning og i garderoben, da vi arbejder ud fra en praksis der kan skabe læring i alle vores aktiviteter.

I hverdagsrutinerne arbejder vi med det enkeltes barns kompetencer, hvilket eksempelvis kommer til udtryk i garderoben, hvor fokus ikke altid er at komme ud på legepladsen men derimod en pædagogiske aktivitet med målet om at børnene øver sig i at tage overtøj på selv. På den måde skaber vi plads til at børnene kan øve og udvikle sig med en nærværende voksen, der understøtter gentagelser og følger barnets spor.

Ud over at have fokus på det enkelte barns kompetencer i hverdagsrutinerne, deler vi også børnene op i mindre grupper. Vi oplever at dette skaber mulighed for at de voksne kan følge børnenes spor, være nærværende og derved nemmere øjne børnenes interesser. Dette skaber grundlag for at tilrettelægge pædagogiske aktiviteter, der understøtter et trygt og inspirerende læringsmiljø, hvor børnenes får de bedste forudsætninger for udvikling.

Vi møder altid barnet positivt, når det inviterer os eller andre børn ind i dialogen, relationen eller legen.

3.5.    Børnefælleskaber

I Børnehuset Villa Kulla ser vi relationer og venskaber som værende afgørende for at børnene oplever at være en del af fællesskabet. Det sociale samspil er ligeledes grundlæggende for at leg, dannelse og læring kan finde sted i børnegruppen.

Vi har i den pædagogiske praksis fokus på at alle børn skal opleve at være en værdifuld del af fællesskabet, ved at skabe plads til, at det enkelte barn både kan vise initiativ og være aktivt deltagende. Derfor har vi også som fokus at vi får skabt rum for, at børn kan etablere venskaber på tværs af alder, køn og kultur.  

I hverdagen arbejder vi med en kendt dagsstruktur, igennem dette sikrer vi at der hver eneste dag er tid og rum til børnefællesskaber.  

Vi forsøger at få vækket barnets interesse og forståelse for, hvad det er et fællesskab kan, derfor øver vi med barnet i at få øje på de andres behov, styrke barnets forståelse for de andre, og viser barnet, hvad det kan byde ind med – f.eks. at hjælpe en kammerat med lynlåsen.

For at styrke børne fællesskaberne i dagligdagen i Børnehuset Villa Kulla, er vi i vores pædagogiske praksis opmærksomme på hvordan vi strukturere og organisere legeområder, hvordan vi som voksne positionere os ligesom vi er opmærksomme på hvornår vi som voksne skal trække os eller bidrage i de børneinitierede lege. Vi organisere lege hvor børnene kan øve sig i at indgå i præmisser der er væsentlige i lege, såsom regler, vente på tur, bruge deres fantasi mm.

4.    Pædagogiske læringsmiljøer

Da Børnehuset Villa Kulla er et af de nyere dagtilbud i Rødovre, er der tænkt ind i det gode børneliv i indretningen. Vores møbler i huset er lavet af flytbare moduler, hvilket gør det muligt at skabe små rum i rummet. Herved kan der skabes legezoner og læringsmiljøer som tilpasses efter den aktuelle børnegruppes behov.

Vi arbejder ud fra en opfattelse af at det skal være tydeligt for børnene hvilken leg der kan leges, eller hvordan de kan bruge specifikke områder af et rum. Vi bruger billeder til at visualisere hvor legetøjet høre til, ligesom at vi bruger visualisering til at vise hvilken leg der kan leges hvor. Det er bl.a. at køkkenet er sat op, og bilerne står klar på bilbanen og er klar til leg, for at tydeliggøre legen og legezonen.

Vi arbejder med foranderlige læringsmiljøer fra kl. 7-17. Om formiddagen arbejder vi med organiserede læringsrum hvor læringsprocessen vægtes højere end selve målet. Vi er bevidste om vigtigheden af, at børnene også får tid og mulighed for at bruge og styrke deres fantasi i det frie læringsrum. Som voksne er vi her observerende og deltager kun, hvis vi bliver inviteret ind i den børneinitierede leg.

5.    Særlig fokuserede indsatser for dagtilbuddet i perioden 2023 til 2024

Vi arbejder i øjeblikket med tre fokuserede indsatser: 
1.    Børnesyn 
2.    Organisering og positionering 
3.    Evalueringskultur

6.    Forældresamarbejdet

I Børnehuset Villa Kulla samarbejder vi med forældrene omkring børnene og deres læring, dette kommer til udtryk via. dialog, sociale arrangementer og forældremøder, der alle har til formål at 
kunne fremme børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

6.1.    Samarbejde med Forældrebestyrelsen

Vi har et tæt samarbejde med husets forældrebestyrelse, som vi mødes med en gang i kvartalet. Til møderne snakker vi om forandringer, idéer, kommende arrangementer osv.

Det er forældrebestyrelsens formål at debattere samt godkende eller beslutte de overordnede principper, der vedrører Børnehuset Villa Kullas økonomiske ramme og pædagogiske mål. Et princip er en ramme eller et styringsredskab der angiver i hvilken retning vi som børnehus skal bevæge os, men det angiver ikke på hvilken måde, vi skal gøre det. 
Hvordan principperne udfoldes er personalets og lederens ansvar.

I Børnehuset Villa Kulla har vi et godt, tæt og tillidsfuldt samarbejde med forældrebestyrelsen. 
Samarbejdet bygges på en åben og anerkendende dialog, hvor alle har mulighed for indflydelse. Vi lytter til hinandens synspunkter og debatterer i en god tone. Bestyrelsesmedlemmerne skal være loyale over for de fælles beslutninger, der træffes. Bestyrelsesmedlemmerne er forældrevalgte og skal formidle og repræsentere den samlede forældregruppe, og ikke egne eller enkelte børns interesser.

Forældrebestyrelsen i Børnehuset Villa Kulla er engagerede og arbejder hele tiden på, i samarbejde med personale og ledelse, at skabe det bedste læringsmiljø og børneliv.

6.2.    Det brede forældresamarbejde

Et velfungerende forældresamarbejde forudsætter gode relationer, tillid og respekt mellem forældrene og det pædagogiske personale. Et godt samspil mellem dagligdagen derhjemme og dagligdagen i dagtilbuddet bidrager til at skabe et dagtilbud af højere kvalitet, hvor der er et godt læringsmiljø, hvor børnene trives og er glade for at være. Forældresamarbejdet styrkes ved en tillidsbaseret kommunikation og ved at hjemmet og dagtilbuddet udveksler unik viden om barnet.

Når barnet starter i Børnehuset Villa Kulla, bliver I som forældre inviteret til en tremåneders samtale sammen med stuepædagogen og en ledelsesperson. Her taler vi om opstarten, om trivsel i hjemmet og i Villa Kulla samt får forventningsafstemt med hinanden. Løbende tilbyder vi samtaler efter behov, og ellers trivselssamtaler en gang om året.  

Vi prioritere dialogen med forældre i hverdagen, omkring børnenes trivsel og udvikling, og vi vejleder gerne forældre i forhold til, hvordan de kan bidrage positivt til barnets læring og udvikling. Vi bruger AULA flere gange om ugen, til at formidle og inddrage forældrene i deres børns oplevelser, læring og trivsel i vores børnehus. Vi lægger billeder ud, således at forældrene kan se, hvad deres barn laver i daginstitutionen, og vi bruger også billederne til at opfordre forældrene til at spørge ind til deres eget barns fortælling af, hvad det har lavet den pågældende dag. Det er forældrenes ansvar at holde sig orienteret på AULA og bakke op om det arbejde, der foregår i daginstitutionen i forhold til barnets trivsel og læring.

Det er vigtigt for vores pædagogiske praksis at I giver tilbagemelding på ferie, sygdom og om I har brug for nødpasning mv. Hvis ikke vi får tilbagemelding fra jer, bliver det svært for os, at bruge vores ressourcer, både økonomisk og strategisk, der hvor børnene har mest brug for det.

Det er ligeledes på AULA at ledelsen orienterer om stort og småt, og udsender månedligt et nyhedsbrev.
Vi afholder forældremøde og valg til forældrebestyrelsen hvert år i maj måned.

I Børnehuset Villa Kulla er vi i gang med at etablere vores egne traditioner, herunder:
•    Fastelavn
•    Påskefrokost
•    Eid
•    Sommer/fødselsdagsfest for børn og nærmeste familie
•    Halloween fest for børnene
•    Julehygge for børn og nærmeste familie
•    Plante/bedsteforældredag

Vi arbejder i fællesskab med jer forældre, omkring at skabe det bedst mulige børneliv for jeres barn.

7.    Børn i udsatte positioner

Vi ser at alle børn skal kunne deltage i det almene fællesskab.

At etablere et pædagogisk læringsmiljø for børn i udsatte positioner handler ikke om at trække et enkelt barn ud af det almene børnefællesskab for at lave en særligt tilrettelagt aktivitet med barnet. Det handler som udgangspunkt om, at børn i udsatte positioner skal udfordres tilpas, og opleve
mestring i forbindelse med blandt andet børne- og vokseninitierede lege og aktiviteter.  

Nogle gange skal legen støttes, guides og rammesættes, for at udsatte børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for dem. 
Kvaliteten i interaktionen mellem barn og voksen er betydningsfuld for alle børn, men i særlig grad for børn i udsatte positioner.

Alle børn i dagtilbud har krav på at blive stimuleret og blive mødt med positive forventninger, vi arbejder derfor altid med en forventning og kravsætning der stemmer overens med barnets ståsted.

Vi anser forskellighed som en styrke, og alle børn er betydningsfulde for fællesskabet, derfor sørger vi for at skabe rammerne med plads til alle. Det gør vi med skarp opmærksomhed på alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse, igennem tilrettelagte og trygge læringsmiljøer.

Vi arbejder med at skabe mindre børnegrupper gennem dagen, da forskningen og vores erfaring viser os, at børnene trives, udvikles, dannes og lærer bedst i mindre fællesskaber. Her er der mere nærvær og tryghed til at turde byde ind og udfordre sig selv i f.eks. dialoger, relationer mm.


Det er det pædagogiske personale i Børnehuset Villa Kullas opgave at hjælpe børn i udsatte positioner med at regulere egne følelser, holde pauser i løbet af dagen, eventuelt at trække sig, og til bedre at kunne mærke sig selv, for at kunne være en del af fællesskabet med de andre børn.

Vi benytter den specialpædagogiske viden og erfaring vi har i huset, bl.a. fra vores sparring med småbørnsteamet og PRT, til at give alle børn en tryg og betydningsfuld hverdag i Børnehuset Villa Kulla. Vi benytter bl.a. piktogrammer til forberedelse samt støtte ved overgange fra en aktivitet til en anden.

I Børnehuset Villa Kulla arbejder vi på tværs af stuer og afdelinger, og vi arbejder ud fra at ’alle børn er alles børn’.

8.    Overgange

Børnene skal igennem mange overgange gennem deres liv, og det er vores ansvar, sammen med forældrene, at skabe de bedste rammer for en god og tryg overgang, hvad enten det er fra hjem til vuggestue, fra vuggestue til børnehave eller fra børnehave til SFO. Børn er forskellige og kan have forskellige behov. Det er derfor vigtigt, at vi er dynamiske og omstillingsparate i forhold til, hvordan vi støtter barnet bedst muligt.

Vuggestuen: 
I overgangen fra hjem til vuggestue prioriterer vi nærvær, omsorg og tryghed for både barn og forældre. Vi er i løbende og tæt dialog med forældrene i forhold til barnets trivsel og udvikling. 
Vi ved at det kan være en stor omvæltning at skulle aflevere sit barn i en vuggestue, derfor tager vi os god tid til indkøringen. Vi bruger mellem 1-2 uger på indkøringen, og oftest er jeres barn indkørt herefter. Vi tager udgangspunkt i barnets behov, og sammen med jer forældre ser vi på barnets tegn under indkøringen. Efter tre måneder vil vi afholde en tremåneders samtale hvor I som forældre sammen med pædagogen og en ledelsesperson gennemgår opstarten og jeres barns trivsel.

Vuggestue til børnehave:
Da børnehuset Villa Kulla er en integreret daginstitution, foregår indkøringen oftest fra vores egen vuggestue. Her har jeres barn fået kendskab til børnehaven da der i slutningen af vuggestuetiden er en gruppe for de kommende børnehavebørn, som hedder ”klar til børnehave”. 
Når tid er, vil en personale fra vuggestuen stå for den gennemgående indkøring til børnehaven. Indkøringen fra vuggestuen til børnehaven tager som regel en uge og varetages af personalet. Planen sendes til jer forældre, samt en dato for overleveringssamtale med en pædagog fra vuggestuen, en pædagog fra den kommende børnehavestue samt en ledelsesperson.

Starter man i børnehaven som helt ny i Villa Kulla, vil indkøringen foregår over ca. 5 dage, alt efter barnet. Forinden opstart vil man som forældre blive kontaktet af en pædagog, der fortæller om første dag i børnehave. På første dag vil man få udleveret indkøringsplanen og dertil en anbefaling om at man giver barnet korte dage de første 7-10 dage i børnehaven.

Skolestart:
Den sidste tid i børnehaven vil de kommende skolestartere samles i en gruppe for kommende skolebørn. Gruppen starter op i september måned, året før skolestart.

Skolegruppen vil som udgangspunkt være samlet 1 gang om ugen, dette interval kan dog ændre sig hen mod skolestart, hvor vi skal ud og besøge diverse skoler i Rødovre.

Den overordnede vision med skolegruppen er at gøre børnene parate til at starte i skole og ruste dem til at håndtere det skoleliv, de er på vej til. 
Det betyder, at vi arbejder pædagogisk og professionelt, dels med selvstændighed og dels med sociale kompetencer.

9.    Lokalsamfundet

Vi bor i et mangfoldigt område, hvor der er mange muligheder for at gå på opdagelse i de grønne områder. Vi har Rødovres bedste legepladser i gåafstand, og der er rig mulighed for at opleve dyr da vi har høns for enden af vejen, heste ved Milestedet og byggelegepladsen ved siden af ”Vestbadet”.

Vi benytter de mange tilbud som Rødovre kommune har, blandt andet bibliotekerne og ”småbørns-kulturpakken”, Rødovre børnefestival, teater ude af huset, teater i eget hus og lignende.

10.    Evalueringskultur (dokumentation)

I Børnehuset Villa Kulla er vi i gang med at få etableret en god evalueringskultur, hvor vi arbejder med evaluering på flere niveauer.

Vi bruger bl.a. metoderne SMTTE og LTU, hvor vi systematisk får evalueret vores læringsmiljø. 
Vores mål er at få skabt en evalueringskultur, hvor vi samler op på- og lærer mere om, hvad der fungerer godt, og hvad vi gerne vil videreudvikle. Personalet er i efteråret 2023 samlet blevet under-vist i SMTTE så det kan blive en naturlig del af evalueringskulturen i Børnehuset Villa Kulla. Herved bliver det ensartet og nemmere at gå til kollegaerne eller ledelsen med henblik på sparring ind i metoderne.

I Børnehuset Villa Kulla kan det pædagogiske personale dagligt få sparring af ledelsen, som står til rådighed ved behov. Afdelingslederen i børnehaven, og souschef/afdelingsleder i vuggestuen har begge flere timer om ugen, hvor de er sammen med børnene og medarbejderne.

Når vi taler evaluering skal det forstås både mundligt og skriftligt. Vi ser den foregå både dagligt, ugentligt og månedligt. 
Vi arbejder med at sætte fokus på den daglige indre refleksion, så det pædagogiske personale i alle rutinesituationer tænker over “hvorfor gør vi, som vi gør?”, “hvilken virkning har det på børnegruppen?” og “er der noget, vi kan gøre bedre?”. Vi øver os på ikke at løse ting og udfordringer med det samme, men i stedet være nysgerrige og undersøgende, med indsamling af data til at underbygge grundlaget for den ønskede forbedring af pædagogisk praksis.